Visa: “Tijdperk digitale betaling is definitief aangebroken”

De adoptie van digitale betalingen heeft in Europa het voorbije jaar een sterke groei laten optekenen. Dat blijkt uit een studie van het kredietkaartenbedrijf Visa bij 36.000 consumenten in negentien Europese landen.

 

Opgemerkt wordt dat 54 procent van de Europese consumenten aangeeft een mobiel platform te gebruiken voor een verscheidenheid aan transacties. Vorig jaar werd slechts een niveau van 18 procent geregistreerd.

Slechts 12 procent van de ondervraagden benadrukt daarentegen nog nooit een mobiele betaling te hebben verricht en ook voor de toekomst geen enkele intentie in die richting te hebben, tegenover 38 procent vorig jaar.

De grootste penetratie van digitale betalingen kan volgens Visa worden opgetekend in Turkije (91 procent), gevolgd door Denemarken (89 procent). Op de derde plaats staat Denemarken (89 procent), gevolgd door Noorwegen en Israël (87 procent), Zweden (86 procent), Polen en Roemenië (79 procent), Ierland (78 procent), Finland (77 procent) en België (75 procent).

Begin

“De resultaten geven aan dat betalingen met apparaten zoals smartphones of tablets een even grote bijval genieten in opkomende markten zoals Turkije - waar mobiele transacties inmiddels een grotere populariteit genieten dan de traditionele betaalmethodes - als in technologisch onderlegde markten zoals Scandinavië,” zeggen de onderzoekers. 

Uit het onderzoek van Visa bleek ook dat inmiddels meer dan de helft van de Europese consument gebruik maakt van mobiele bankdiensten. “Deze cijfers tonen aan dat het tijdperk van de digitale betalingen is aangebroken,” merken de onderzoekers op. “De consumenten adopteren diverse nieuwe kanalen om hun betalingen te verrichten."

"Smartphones en wearables zijn dan ook slechts de start van een nieuwe trend, waarbij miljoenen geconnecteerde apparaten uiteindelijk de mogelijkheid zullen bieden gebruiksvriendelijke en veilige transacties in nagenoeg elke technologie te integreren."

Deze trend zal zich volgens de onderzoekers nog versnellen, waarbij de consument de kans zal krijgen het geconnecteerde apparaat te kiezen dat best bij zijn levensstijl past. (mah)